wat een wereld - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mette Ven - WaarBenJij.nu wat een wereld - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mette Ven - WaarBenJij.nu

wat een wereld

Door: Mette van der Ven

Blijf op de hoogte en volg Mette

09 September 2014 | Kenia, Kisumu

Nadat we al heel wat mooie dingen hadden gezien van dit mooie land kwamen we woensdag dan toch echt aan in Kisumu waar we de komende tijd zullen verblijven. In de eerste dagen trok dit land als een roes aan mij voorbij het leek alsof ik naar een film keek. Ik zag, hoorde, proefde en voelde alles maar het drong niet echt tot mij door. Na een paar dagen in dit land te zijn geweest reageerden mijn zintuigen meer en meer op de prikkels. Langzaam kwam het echt binnen hoe de kinderen naar me keken, hoe arm de mensen hier zijn, hoe relaxed het hier gaat en hoe mensen op ons reageren. Na dit een paar dagen te hebben mogen ervaren begon gisteren toch echt waar we voor gekomen zijn: stage. Gister ochtend ging ik met de coaches en Xanne naar het ziekenhuis om de directeur een handje te schudden. Geloof me hier worden de hele dag handjes geschud. Na twee uur en een kwartier nog geen directeur te hebben gezien besloten we om toch maar naar onze stages te gaan. Dit was een hele bijzondere dag de mensen maakten veel indruk op me. Hier gaan mensen naar de tandarts als ze echt ergens enorm veel pijn aan hebben. Iets wat ik wel wist maar ik had geen idee hoe ernstig het zou zijn. De mensen die hier komen hebben heel veel gaatjes. Wanneer je in de mond kijkt zie je heel veel zwarte plekken (gaatjes). Er was een jongetje van een jaar of vijf hij kwam samen met z’n moeder en zijn kleine zusje. Het jongetje had een enorm gat in zijn tand wat we gingen vullen huilend van de pijn lag het manneke in de stoel. Het jongetje was bang en had enorm veel pijn met chloor werd de tand schoon gemaakt. Het dopje sprong van de chloorspuit waardoor het arme joch ook nog chloor in zijn oog kreeg. Nu huilde hij helemaal alles bij elkaar… De moeder keek mij hulpeloos en bezorgd aan, haar dochtertje dronk rustig aan haar borst. Wisten ze maar wat ze hier aan konden doen dit jongetje is nu geholpen maar voor hoe lang?

  • 13 September 2014 - 12:44

    Mama:

    Ha lieve schat,
    Wat een indrukken allemaal he! Fijn dat je het zo goed hebt. We spreken je gelukkig veel op skype dat is fijn! Hier zijn we weer in de weer met hockey, school werk enz. Dat is wel anders dan bij jou.
    Rennen en druk, ik ben wel jaloers hoor. Geniet van jullie weekend, lekker zwemmen waarschijnlijk?
    Dikke knuffel Mama.

  • 14 September 2014 - 20:51

    Conni Rijk:

    Hoi Mette,
    Wat super jouw verhalen te lezen en je foto's te zien. Tandheelkundige zorg wel heel anders dan hier, was ook wat ik daar zag 3 jaar geleden. Hopelijk is er voor dat jongetje wel zorg in de toekomst of kun je die kinderen leren hoe belangrijk tanden poetsen is?
    Wel een mooie tandartsstoel/unit. Ziet er netjes uit.
    Mette, heel veel succes komende tijd en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.
    Lieve groetjes, Conni

  • 20 September 2014 - 09:56

    Thea Paantjens:

    Hoi Mette
    Wat leuk om je reisverslag te lezen. Ik begrijp dat alles wat je meemaakt enorme indruk op je maakt. Ik denk dat je pas kunt begrijpen hoe arm mensen daar zijn als je er zelf geweest bent. Een beetje jaloers ben ik wel op je want het lijkt mij een geweldige ervaring. We hebben via mail vorige week even contact gehad. Ik heb je een reactie gestuurd. Als ik wat voor je kan betekenen vanuit Nederland dan wil ik dat graag van je horen.
    Veel Succes Mette en de groetjes aan Xanne.
    Groetjes Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 December 2014

Back in mzungu land:

14 November 2014

YES, this is it!

14 November 2014

YES, this is it!

02 November 2014

Een verandering:

05 Oktober 2014

Een volle tuk- tuk en overal handen:
Mette

Buitenlandse stage Kenia

Actief sinds 25 Sept. 2023
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 8735

Voorgaande reizen:

25 September 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

27 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

29 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: